Hoofdpijn

Wat is spanningshoofdpijn?

Ongeveer 60% van de bevolking heeft wel eens te maken met hoofdpijn. In 48% van de gevallen zal het gaan om spanningshoofdpijn.  Andere vormen zijn migraine, hoofdpijn door medicatiegebruik, clusterhoofdpijn en cervicogene hoofdpijn.

In deze blog gaan we ons richten op de spanningshoofdpijn. Deze vorm wordt gedefinieerd als hoofdpijn die ontstaat als gevolg van stijve en gespannen spieren van het hoofd en de nek. Onderstaande tekening geeft weer waar je overal pijn kan ervaren t.g.v. deze aandoening:hoofdpijn

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een episodische en een chronische vorm. Bij de chronische vorm is de pijn meer dan 15 dagen per maand aanwezig gedurende minimaal een half jaar. Bij de episodische vorm is de pijn maximaal 15 dagen per maand aanwezig, met minimum 1 per maand. De duur kan variëren van 30 minuten tot 7 dagen. Vrouwen hebben er meer last van dan mannen.

Oorzaak en symptomen?

De oorzaak van spanningshoofdpijn is multifactorieel. Dit wil zeggen dat de oorzaak door meerdere factoren bepaald wordt. Zo zijn de meest voorkomende oorzaken:

  1. verkeerde houding
  2. Spierknopen in de schouder-nekregio die uitstraling geven vanuit de nek (zie figuur bij sectie: wat is spanningshoofdpijn?)
  3. stress of vermoeidheid
  4. overmatige alcohol of cafeïne gebruik
  5. Te weinig wateropname gedurende de dag
  6. hormonale factoren
  7. medicatiegebruik

De intensiteit van de spanningshoofdpijn is mild tot matig, continue aanwezig en kan voelen als een strakke band om het hoofd. De pijn kan zowel één zijde als aan beide kanten van het hoofd aanwezig zijn. Verder kan je ook nek- en schouderpijn hebben en gevoeliger zijn voor licht en geluid. Echter ben je niet misselijk en moet je ook niet overgeven.

Behandeling?

Het is van uitermate belangrijk dat je de oorzaak van de klachten tracht te zoeken. Dit kan je ofwel zelf doen of in samenspraak met  een arts of manueel therapeut. Sommige tips zijn al handig:

  1. Reduceer cafeïne gebruik: maximaal 2 tassen koffie per dag
  2. Reduceer alcohol gebruik: maximaal 10 eenheden alcohol per week
  3. Verbeter je slaappatroon door regelmaat te brengen. Hou er rekening mee dat je gemiddeld 7.5uur/dag moet slapen. Echter is dit persoonsgebonden. Sommige personen hebben genoeg met 5uur slaap, andere met 10uur slaap.
  4. Reduceer stressgehalte door middel van sportbeoefening of relaxatie momenten in te lassen (doe wat je graag doet)
  5. Nakijken van bijsluiter medicatie: indien je merkt dat een bijwerking van een medicatie hoofdpijn kan geven, bespreek samen met uw arts voor alternatieven.
  6. Drink voldoende water. In het algemeen zou je 30ml/kg/dag moeten drinken. Dus als je 70kg weegt, moet je 2.1l water/dag drinken.
  7. Voor vrouwen: sommige anticonceptiemiddelen lokken meer hoofdpijn uit dan andere. Vraag bij uw arts of gynaecoloog na of dit aangepast kan worden.
  8. Zorg voor een afwisselende houding tijdens het werk. Tracht om de 45 minuten à 60 minuten van houding te veranderen. Tracht ook tijdig eens de benen te strekken.
  9.  Vind de juiste spieren in de nek die de pijn kunnen uitlokken. Dit doe je via een klinisch onderzoek bij een manueel therapeut.  De therapeut zal samen met jou op zoek gaan naar herkenbare klachten en zal deze behandelen via zijn behandelingsmethoden. Je kan steeds contact opnemen met de manuele therapeuten van de praktijk.